yachtyou.cz - Světovy online vyhledávač na pronájem lodí.
Černá Hora

Černá Hora (srbsky Црна Гора, Crna Gora, anglicky: Montenegro, do 22. října 2007 Republika Černá Hora) je republika v jihovýchodní Evropě při pobřeží Jaderského moře sousedící s Chorvatskem, Bosnou a Hercegovinou, Srbskem, Albánií a Kosovem. Má rozlohu 13 812 km² a čítá 666 000 obyvatel. Metropolí Černé Hory je Podgorica (173 000 obyvatel). Černá Hora je kandidátskou zemí Evropské unie a jedná o vstupu do NATO. 

Je to velmi hornatý stát, celé území náleží k Dinárským horám. Nejvyšší vrcholky přesahují nadmořskou výšku 2 500 m - Zla Kolata (2 534 m), Dobra Kolata (228 m), Rosni vrh (2524 m), Bobotov kuk (2523 m). Nejhlubší jeskyně Iron Deep −1 169 m, aktuální délka více jak 3 000 m. Nejhornatější je sever a západ státu spolu s pruhem kolem pobřeží. Nížiny se vyskytují pouze v okolí Skadarského jezera. Leží v subtropickém podnebném pásu středozemního typu. Neteče zde žádná velká řeka, mezi významné se ale řadí Zeta, Morača, Komarnica (Piva), Lim, Tara, Cetina, dominantní postavení mezi jezery má Skadarské jezero.
Černou Horu lze označit za stát relativně multikulturní. Podle sčítání lidu v roce 2011 měla Černá Hora celkem 620 029 obyvatel, z nichž Černohorci tvořili pouze 45%; další část tvořili Srbové (28,7%), Bosňáci (8,6%), Albánci (4,9%), Muslimové (3,3%), zbytek jsou jiné národnosti. Odhaduje se, že každý druhý Černohorec žije mimo Černou Horu. Při sčítání v roce 2011 se 72% obyvatel země přihlásilo k Srbské pravoslavné církvi, 19,11% jsou sunnitští muslimové, římských katolíků jsou v zemi necelá 3,44 %. V zemi je velmi malý počet ateistů, dohromady s lidmi jiného než výše řečených vyznání tvoří méně než 5 % obyvatelstva.

Jazyk - úředním jazykem jesrbochorvatština, zde tradičně označovaná za srbštinu, a to její ijekavská varianta (užívaná ještě také v Bosně a Hercegovině), psaná rovnocenně latinkou i cyrilicí. Od osamostatnění Černé Hory od Srbska se postupně ustavuje jako černohorština.

Platí se eurem po celé zemi. Ve větších městech je dostatečné množství bankomatů, které akceptují běžně používaní bankovní karty. Při placení se častěji používají reálné peníze, platby kartou nejsou v Černé Hoře tak obvykle, mnoho obchodů a podniků je nebere.

Doklady - pro cestování do Černé Hory není zapotřebí vízum ani cestovní pas. Pro turistický pobyt postačí mít jen platný občanský průkaz. Pakliže v zemi hodláte trávit dobu delší než 90 dnů, pak je zapotřebí mí u sebe cestovní pas. V zemi se mluví černohorštinou, což je jeden z jihoslovanských jazyků. Je tak dosti podobný naší řeči. V případě potřeby se lze domluvit anglicky. S cizí řečí je to však obtížnější mimo letoviska a hlavní turistické oblasti. V určitých oblastech se dá domluvit také italsky. V jižní části země hodně místních mluví albánštinou.

Důležitá telefonní čísla  Policie 122  Hasiči 123  Záchranná služba 124.

Pobřeží Černé Hory je velmi členité a z velké části ho pokrývá bujná zeleň. Panenská příroda, vysoké hory, kaňony a divoké řeky, čistá jezera, středověká města, pláže se strmými skalisky a zelení, potopené vraky a pestrý podmořský svět. Přestože vlastní Černá Hora jen 293 kilometrů pláží, představuje ideální místo pro plavbu. Zatímco při chorvatském pobřeží leží stovky velkých a větších ostrovů, při černohorském pobřeží není ani jeden větší ostrov, pouze 14 malých ostrůvků (z toho 7 jich je v Boce Kotorské). Pro jachtaře je ideální severní pobřeží, kde je na rozdíl od jihu poměrně málo turistů a krajina si zachovala svůj ráz.Ještě než se rozhodnete vybrat si ideální místo pro kotvení se svou lodí, musíte se vypravit nejkratší cestou do přístavního kapitanátu v Kotoru, v Baru, v Zelenice u Herceg-Novi nebo v Budvě (pouze v letní turistické sezóně) ohledně vykonání hraniční kontroly a ohlášení příjezdu do černohorských vod (prijava dolaska). V kapitanátu se přihlásíte i s posádkou a dostanete zde i vinětu. Zpravidla v černohorských vodách zaplatíte za týden brouzdání okolo 40 Euro. Delší plavby pak stojí dvakrát tolik.
Kde zakotvit - Černé Hoře si můžete vybrat z 1 500 stání pro jachty. V budoucnu by jich mělo být až 6000. Navíc vláda země slibuje veškeré mariny opravit a zrekonstruovat. Kam se však můžete vydat nyní?
Marina Herceg-Novi (Herceg-Novi) - přístav pro jachty,
Marina Kotor (Kotor) - přístav pro jachty a maegajachty s Yachting Clubem (www.bcm-kotorportagent.com),
Prčanj (Prčanj v boce Kotorské) - přístav pro jachty,
Porto Montenegro Tivat (Tivat) - přístav pro jachty a megajachty www.portomontenegro.com),
Marina Budva (Budva) - přístav pro jachty (www.marinabudva.com),
Marina Bar (Bar) - přístav pro jachty a megajachty s opravárenským servisem a technickou kontrolou (www.marinabar.org).

Potřebám jachtařů, především jako vyvazovací přístaviště slouží dále: Lučica v Meljine u Herceg-Novi, Marina Kaliman v Tivatu, přístaviště v Risanu v boce Kotorské.Během svého pobytu v Černé Hoře se kdykoliv můžete obrátit na odborníky z námořní dopravy. Telefonní kontakty, neustále aktualizovanou předpověď počasí a další podrobnosti, které se vám na cestách mohou hodit, najdete na www.pomorstvo.me.

Na co pozor - počasí Černá Hora
Počasí je nevyzpytatelné kdekoliv na světě. V Černé Hoře by vás nemělo nic překvapit, ale i tady se může stát, že narazíte na nečekané mořské proudy nebo silné větry. Nejrychlejší jsou mořské proudy mezi bokou Kotorskou a ostrovem Vis, které proudí rychlostí až 13 km za den. Nejpomalejší jsou proudy směrem na sever, v chorvatské části Jadranu. Nejrychlejší proudění je v zimě díky jižním větrům, nejpomalejší jsou jesenní proudy. Bura vane ze severovýchodu, hlavně v pozdějších podzimních měsících. Je to studený nárazový vítr, který způsobuje vysoké vlnobití. Jugo je nejčastější na podzim, během zimy a jara přináší déšť. Na pevnině není tento vítr silný, na moři ale vytváří až 6 m vysoké vlny. Mistrál je vítr přicházející ze západní a z jihozápadní strany, teda z moře. Je to příjemný svěží vítr, který přináší osvěžení během letních pálav v nejteplejších hodinách. Díky němu jsou pálavy na černohorském pobřeží dobře snesitelné. Vane nejčastěji od konce jara a v létě, kdy vane každý den. Foukat začíná mezi 14 a 15 hodinou, je to denní vítr. Významný je i pro milovníky vodních sportů, jako windsurfing a jachting, které je možné díky němu vykonávat. Nevera je vítr s krátkými prudkými bouřkami, který nemá stálý směr a přináší vítané ochlazení. Je silný, ale trvá krátko.

Gastronomie
Co se týče jídla, tak si určitě pochutnáte. Kuchyně sice nevyniká přílišnou rozmanitostí, ale zato máte jistotu, že jídlo je vždy připravené z čerstvých potravin a v BIO kvalitě! Základní surovinou jsou čerstvé ryby, olivový olej, obilniny a zelenina ve formě salátů. Nechybí ani raci, chobotnice, mušle, škeble a další mořské plody. Ryby se zde nejčastěji připravují grilované s aromatickými bylinkami a česnekem, smažené nebo jako hustá rybí polévka (brodet). Tradiční černohorské speciality jsou například: jehněčí v mléce (jagnjetina v mljeku), Burek (taštičky plněné sýrem nebo masem), Kacamak (něco jako bramborová kaše z pšenice a kukuřičné mouky, podávaná se sýrem a mlékem), všemožně upravované sýry z kozího, kravského a ovčího mléka, klobásky z oblasti Cetinja, Rastan (připravený z kapusty a brambor), Kajmak (uzrálý sýr), vydatné polévky z masa a zeleniny, rybí polévka (riblja čorba), či kopřivová polévka (čorba od koprive), Popeci (křupavé a šťavnaté vepřové filety), guláš z chobotnice (gulaš od hobotnice), grilované olihně (lignji na žaru), ryba na roštu (riba na žaru), rizoto s plody moře, kebab, pljeskavica (karbanátky z hovězího nebo jehněčího masa) nebo čevabčiči. Vyhlášenou pochoutkou a symbolem místní kuchyně je Njeguški pršut. Starou a dlouholetou tradici mají také černohorská vína. Nejznámější a nejlepší červené víno je Vranac a bílé Krstac.

Co vyzkoušet - pokud budete mít příležitost, nenechte si ujít rybolov. Černá Hora nabízí vynikající podmínky pro rybolov. Zdejší vody jsou plné ryb a jsou zde povoleny všechny druhy rybolovu (s prutem, udicí, s bodacím nářadím, či do sítí). Pro sportovní rybolov je však nutné povolení! Stojí 15 EUR na 10 dní a je možné ho zakoupit v rybářském klubu nebo turistické kanceláři. Rybolov na pobřeží pouze s udicí bývá tolerován i bez povolení, je však nelegální. Lovit můžete z pobřeží nebo přímo z vaší jachty. Podle toho, jaká ryba se loví, používá se příslušná technika. Úlovky většinou předčí očekávání. Loví se tzv. bílé i modré ryby. Bílé ryby jsou ty, které žijí při zdejším pobřeží trvale, většinou při dně. Modré jsou ryby, které migrují a při černohorském pobřeží se objevují jen v určitých obdobích. Možný je i podmořský rybolov, a to bez dýchacích přístrojů, při němž jsou dovoleny harpuny a vodní pušky.Je zde i několik specializovaných agentur, které nabízejí 1–2denní výlety na speciálně vybavených člunech s nejmodernějším rybářským vybavením. Můžete si vyzkoušet různé techniky jako je například heavy trolling (touto metodou lze chytit barakudu, tuňáka nebo mečouna), light trolling (zubatec, mořská pražma, malý tuňák, barakuda), deep sea fishing, parangal nebo noční rybolov na kalamáry. Vyzkoušet můžete i lov velkých ryb neboli BIG GAME FISHING (základny: Budva, Pržno - Maestral resort , Sveti Stefan). Vyžaduje však speciální a dražší povolení. Bohaté loviště ryb jsou i v řekách a jezerech. Doporučujeme tyto agentury, které vám zprostředkují nezapomenutelný rybářský zážitek: Active Travels Montenegro a Outdoor & More. K rybolovu je zapotřebí rybářský lístek - povolení, pro podmořský rybolov a pro Big Game Fishing je zapotřebí zvláštní povolení a poplatky jsou vyšší. Specialitou na ostrově Ada Bojana je pak také muškaření. Mořské muškaření se stává v Evropě stále populárnější. Údajně nikde v Evropě nejsou bohatší úlovky trofejných ryb touto technikou než právě zde, na nejjižnějším výběžku černohorské pevniny.

Města - v Černé Hoře naleznete spoustu historických měst se zajímavou kulturou a stále zlepšujícím se turistickým zázemím. Města čiší jedinečnou orientální atmosférou charakterizující poklidný a uvolněný styl života.

Perast - kdysi námořní město. Jako jediné v Černé Hoře má barokní charakter. V 16. století zde byl významný přístav a námořnická škola (vzdělávali se zde i důstojníci z carského Ruska). Žilo tu 37 kapitánů, přes 400 námořníků a kotvilo 50 lodí. Bohatí kapitáni a námořní rejdaři stavěli přepychové paláce, mnohé z nich se dochovaly až dodnes. Perast patří mezi nejcennější památkové rezervace na Jadranu a je i na seznamu UNESCO.Za návštěvu stojí určitě Muzeum města Perast, v němž je shromážděno mnoho historických a námořních pokladů (trofeje, zbraně, navigační knihy atd.), benátská pevnost sv. Anny (s hezkým výhledem), palác rodiny Bujovičů, kostel sv. Mikuláše a kostel sv. Jiří (sv. Dorde). Kotvit se dá u nábřeží (hloubka 3 metry). Nábřeží Perastu je chráněné pouze před větrem z NE. Pokud fouká, je zde vlnění a buď se nedá přistát vůbec, anebo velmi obtížně.

Tivat  - nachází se v Boce Kotorské a je to velmi živé město. Místo bylo osídleno už v antických dobách, což dokazují archeologické nálezy pod mořskou hladinou. Ve středověku patřilo město bohatým námořnickým rodinám, které si zde stavěly sídla. Mezi místní zajímavosti patří kostel sv. Antonína a obranná věž rodiny Bućů s kaplí. Původní námořní přístav byl přestavěn na luxusní marinu Porto Montenegro Je zde stojan s DUTY FREE naftou. Na pobřeží Tivatské zátoky je mnoho krásných pláží – např. nedaleko průlivu Veritage, v blízkosti majáku se nachází pláž Opatovo (200 metrů dlouhá písečná pláž), u osady Donja Lastava se nachází asi kilometr dlouhá pláž s moly a malými písečnými místy, kamenitá a písečná pláž u mysu Seljanovo a písečná pláž Belane. Naproti městu leží několik ostrůvků, které se mohou pochlubit bohatou historií. Na ostrovu Prevlaka, kterému říkají Ostrov květin, jsou zříceniny kláštera sv. archanděla Michaela. Na ostrůvku Sveti Marco má letovisko francouzská organizace Club Mediterranée, je vystavěný ve stylu polynéské vesnice.
V Tivatu vyrostla nová, moderní marina Monte Negro. Marina je architektonicky skvěle napasovaná do místní architektury a proměnila starý, nevzhledný vojenský přístav v centrum jachtařského života Boky. Samotné staré město se díky postupně rekonstruuje a probouzí se ke své původní kráse.

Budva  je nejvyhledávanější turistickou destinací v Černé Hoře. Budva leží v širokém Budvanském zálivu. Před silnými větry z vnitrozemí ji chrání pohoří Lovćen a Pastrovići. Historie města sahá až do doby před 2 600 lety, kdy město podle pověsti založil Kadmóm, syn fénického krále. Celý poloostrov obepínají mohutné hradby ze 14. století. Hradby chrání citadelu a staré město, po kterých se dá celé město obejít. Budva ve své pohnuté minulosti mnoho utrpěla, od obléhání po velké zemětřesení v roce 1979. Nevyniká památkami první kategorie jako Kotor, ale přesto vás nadchne svojí zvláštní atmosférou středověkého města. Do města vede sedm hradních bran. Dvě nejimpozantnější brány jsou Pevninská brána (Kopnena vrata) a Mořská brána (Morska vrata), za nimiž začíná spleť úzkých uliček, kaváren, průchodů a malých náměstíček. Nejhezčí historické památky si můžete prohlédnout v jižní části starého města. Stojí tam např. kostel sv. Jana Křtitele se zvonicí, biskupský palác a kostel sv. Sávy nebo pevnost s kostelem sv. Trojice. Jednou z nejstarších staveb je kostel Panny Marie, který byl postavený na mysu v roce 840. V severní části města se nachází moderní galerie a městské muzeum, kde se můžete dovědět o historii města. Město patří k nejbohatším evropským archeologickým nalezištím. Byly zde objeveny rozsáhlé pozůstatky z antických a řeckých dob. Většinu těchto pozůstatků odkrylo velké zemětřesení v roce 1979. Budva je také proslulá svými nádhernými plážemi. Přímo u citadely se rozkládá pláž Mogren, která je oceněná Modrou vlajkou. Skládá se ze dvou částí, jež jsou spojeny stezkou vytesanou ve skále. Její celková délka je zhruba 400 metrů a povrch je tvořen hrubým pískem. Uprostřed Budvanského zálivu se nachází dlouhá oblázková pláž Slovenska pláž. Asi 15 - 20 minut směrem na sever je další hezká pláž, která se nazývá Jaz. Dukley Marina Budva se řadí mezi velké mariny v Černé hoře. Nabízí 300 muringových stání s připojením na vodu a elektřinu, sprchy a WC. Připojení k WIFI, obchod s potravinami a několik kaváren a restaurací Vám stání zpříjemní. Ve městě je doktor i lékárna. Stání je zde v hlavní sezóně (květen – konec září) poměrně drahé a často obsazené. Za 12metrovou loď zaplatíte 66 EUR, za 14metrovou 80 EUR, za 15metrovou loď 87 EUR, za 17metrovou loď 107 EUR. Navigace do přístavu: nejlepší přístup je z jihozápadu, ostrov Sveti Stefan budete mít asi 250 metrů na pravoboku a vjedete do kanálu (plavební dráhy) označeného bójemi (hloubka kanálu 5 metrů). Přístup z jihovýchodní strany se nedoporučuje. Jsou zde mělčiny a skály. V případě silné bóry je plavební dráha do přístavu neprůjezdná. Před vjezdem do mariny se dá kotvit na hloubce 8 metrů. V marině dost fouká, ale moře je klidné. Je zde čerpací stanice.

Ostrov Sveti Stefan 

naproti Budvě na opačné straně zátoky leží ostrov a přenádherné rybářské městečko Sveti Stefan. Vzniklo v 15. století na skalnatém poloostrově, spojeném s pevninou úzkou šíjí. Rybářskou vesnici zde vybudovalo 12 rodin rodu Pašroviců. Každá rodina zde měla domek se zásobami potravin, který sloužil jako úkryt v nebezpečných dobách. Kamenné domy byly obehnané hradbami. Celé město postavili z kořisti přepadené turecké galéry. Dnes zde stojí nejluxusnější černohorské letovisko, které navštěvují politici, sportovci i celebrity z celého světa. Jsou zde krásné pláže, v létě ohraničené řetězy. Kotvit je možné na hloubce 8–12 metrů.

Kotor se nachází v Boce Kotorské. Nejzachovalejší středověké město v Černé Hoře, které je od roku 1979 zapsáno na listinu světového kulturního dědictví UNESCO. Kotor leží na úpatí 1 749 metrů vysokého vápencového pohoří Lovćen. Jako jedno z mála měst na Jaderském pobřeží zachovalo podobu středověkého města typickou pro 12.–14. století. Město obepínají masivní 4,5 km dlouhé městské hradby, místy vysoké až 20 metrů a široké 15 metrů. Největší zásluhu na vybudování opevnění mají Benátčané, kteří vládli Kotoru téměř čtyři staletí. Město dokázalo ustát i několikaměsíční obléhání. Po hradbách se dá vystoupat až vysoko nad záliv a k terasám původního středověkého hradu sv. Jana (Tvrdjava sv. Ivan). Místy náročný výstup zabere 30–40 minut, ale určitě stojí za to! Cestou se vám naskytnou úchvatné výhledy. Na hradby se platí vstupné 3 EUR na osobu. Na schodiště vedoucí k pevnosti se dostanete křivolakou uličkou, která vede východním směrem od paláce Grbonja. V systému opevnění se zachovaly tři brány, z nichž nejstarší jižní brána (Vrata od Gurdića) pochází z 9. století, dále se zachovala hlavní mořská brána (Morska vrata) a severní brána. Město bylo významným námořním a obchodním centrem. Námořní tradice sahá až do 9. století, kdy zde vzniklo nejstarší sdružení námořníků na východním pobřeží Jadranu (Bratrstvo mořeplavců Boky Kotorské). Tato instituce sdružovala většinu námořníků, vybudovala vlastní arzenál (výroba a oprava lodí), disponovala rozsáhlým obchodním i válečným loďstvem, podporovala námořníky a rodiny těch, kdo zahynuli na moři, zajištovala obranu města i bezpečnost a zdravotní kontrolu lodí. Mimo námořnictví živila obyvatele i další řemesla, např. zlatnictví. Byla zde i známá malířská škola. Staré město je vybudované na trojúhelníkovém půdorysu. V úzkých uličkách a na náměstích středověkého jádra objevíte mnoho historických budov. Největší klenoty města jsou rozlehlé Náměstí zbraní, renesanční hodinová věž (Gradski Toranj), Náměstí osvobození (Trg Oslobodenja) na kterém stojí palác Pima, katedrála sv. Tryfona (nejznámější památka města, jsou zde ostatky tohoto mučedníka), palác rodiny Drago, Gurdićova bašta, palác Bizantiů (14. století) a Beskuců (19. století), kostel sv. Františka, kostel sv. Pavla (pochází ze 13. století, mezi válkami užíván jako sklad zbraní a ženské vězení), kostel sv. Mikuláše, kostel sv. Lukáše. Za návštěvu stojí určitě i slavné Námořní muzeum, kde si můžete prohlídnout předměty z 15.–18. století, lodní modely, staré mapy a plány, části lodí, zbraně, portréty námořníků. Koupání: na Kotorské riviéře nenajdete písečné pláže, které jsou obvyklé pro jiné části černohorského pobřeží. Jsou zde hlavně pontony, mola, oblázkové pláže a upravené betonové plochy. Koupání je možné na pláži Morinj (asi 1 km dlouhá, písečno-oblázková pláž), na pláži Risan (mezi Risanem a obcí Strp) a na pláži Bajova kula (oblíbená pláž, 60 metrů dlouhá). V hlavní sezóně zde může být moře znečistěné. Mnohem hezčí koupání je kolem Budvy.

Přístav Kotor - celoroční celní přístav, kde správce přístavu a celnici najdete na nábřeží; policie se nachází ve městě. Přístav nabízí muringová stání s připojením na vodu a elektriku. Nejpříjemnější a nejklidnější kotvení je u ústí řeky vedle přístavní kanceláře (harbour office). Je potřeba se vyvázat přídí proti proudu (pokud je silný proud, není zde možné stát). Stát se dá i u hlavního nábřeží nebo na kotvě v zátoce (hloubka 7 metrů) na konci zálivu. Přístav je dobře chráněný. Cena za stání je cca 50 EUR za 46 metrů dlouhou loď. Kotvit se dá i v malé marině Muo. Nachází se na západním pobřeží kotorského zálivu, ve vzdálenosti necelou 1 NM od Kotoru. Je zde voda a elektrika. Do Kotoru jezdí pravidelně autobus. Pozor! Voda v přístavu je pítná a ne příliš kvalitní.Kotor je nádherně položené městečko na úpatí 1749 metrů vysokého Lovčenu. Starobylé městečko sevřené mezi hradbami je opravdu krásné. Pevnost vypínající se 200 m nad přístavem stojí také za návštěvu. Vezměte si trochu lepší boty, výstup není místy úplně jednoduchý. Na molu jsou mooringová lana a elektřina. Kotor je celní přístav, kde se také můžete odbavit. Doporučuji první vstupní odbavení po příjezdu do Černé Hory udělat v Kotoru a výstupní v Zelenice.

Boka Kotorska (Kotorský záliv) je jedním z nejkrásnějších zálivů na světě. Tento hluboký záliv proniká 29 km do vnitrozemí a svým vzhledem připomíná norský fjord. Kulisu mu dotváří majestátní pohoří, které se za příznivých světelných podmínek odráží na mořské hladině. Záliv je pojmenován podle města Kotor a dělí se na čtyři menší zálivy - Herceg-novský, Risanský, Kotorský a Tivatský. Nad úzkým pruhem pobřeží se zdvihají vysoké hory, které Boku chrání před špatným počasím, přicházejícím ze severu, a před bórou vanoucí na podzim a v zimě z vnitrozemí. V Boce Kotorské funguje velmi dobře denní termika. Můžete se těšit na pravidelný silný vítr, který začíná foukat odpoledne. Díky strategické pozici a výhodným přírodním podmínkám byla zátoka osídlená již od dávných dob. Ve středověku poskytovala ochranu rybářům, námořníkům a vojenským plavidlům a na jejich březích vyrostlo několik důležitých měst s mohutnými hradbami a pevností chránících vjezd do zátoky. Nejzajímavější města a přístavy v Boce Kotorské: Herceg Novi, Kotor, Perast, Tivat, Risan, Perast.

Risan  - město založil ilyrský kmen a vládla zde bojovná královna Teuta. V době starého Říma bylo toto město nejdůležitějším přístavem v Boce, později jeho roli převzal Kotor. Fungovala tady nejstarší mincovna na půdě jihoslovanských států. Dnes je zde k vidění několik zajímavých památek, například vykopávky římské vily a antické podlahové mozaiky (150 m od přístavu), pozůstatky dvou tureckých pevností nebo palác rodiny Iveličů (z této rodiny pocházelo mnoho známých námořníků, obchodníků a diplomatů).
Přístav Risan je malý přístav pro jachty. Stání je možné na čele mola (hloubka 3 metry) nebo u nábřeží (hloubka 2 metry). Je zde místo pro 3–4 lodě. U vlnolamu se stát nesmí. Přístav je bezpečný, působením termiky se v noci může vyskytnout silný severní vítr. Dá se zde i kotvit na hloubce 8–10 metrů. Kotva drží dobře. V přístavu není přípojka na elektriku. U jihovýchodního rohu je kohoutek, kde je možné načerpat vodu (zapotřebí je dlouhá hadice). Naftu lze koupit v kanystru v garáži vzdálené 200 metrů po kotorské silnici. U přístavu je poměrně dobře zásobený minimarket, restaurace i kavárna s Wi-Fi. O kousek dál je i větší supermarket.Risan je pěkný starobylý přístav s vykopávkami římské vily. Za návštevu stojí i ostrov Stradioti. Na jižní straně tohoto ostrůvku v Boce Kotorské je příjemné a klidné stání na kotvě.

Ulcinj  - kdysi obávané místo a kamenné hnízdo pirátů, kteří vyplouvali ze zátoky Valdanos a více jak dvě století přepadávali lodě. Piráti měli velkou moc. Postavili zde pevnost a zabrali velkou část území. Ruku v ruce s pirátstvím se zde rozvinul i obchod s otroky. Piráti přiváželi otroky hlavně z Itálie a Dalmácie a požadovali za ně výkupné. Dostali se sem i afričtí otroci, kteří pracovali v zemědělství a na moři. Z některých se vypracovali výborní kapitáni. Dnes zde najdete mnoho zajímavých budov a památek. V úzkých uličkách starého města, které si zachovali svůj středověký ráz, najdete malé obchůdky s hand-made produkty (ručně spravovaným zlatem a stříbrem, výrobky z kůže a keramikou). Atmosféra města má orientální příchuť. Jsou zde mešity a z restaurací se nese vůně tureckých specialit. Nad městem se netyčí majestátní pohoří, místo toho ho obklopuje kopcovitá krajina s úrodnou půdou. Pěstuji se zde citrusy, granátové jablka, meruňky, broskve, vinná réva, melouny a zelenina v BIO kvalitě! Ovoce a zeleninu zde místní prodávají ve stáncích nebo v dřevěných budkách na každém rohu. V blízkosti města se nachází nádherná pláž (Velika plaža) s jemným bílým pískem, který obsahuje mnoho jódu a dalších prvků, a tak má léčivé účinky. Zátoka nabízí ideální podmínky pro windsurfing a kitesurfing. Kousek od pláže je v hloubce 15 metrů i potopený vrak lodi. Přístav Ulcinj je malý přístavek, dá se stát bokem na molo (hloubka 3 metry). Rozhodně nestůjte na místě, které je vyhrazené pro trajekt. Když fouká, moře u nábřeží se vlní. Voda a elektrika zde nejsou. Za stání se neplatí. Kotvit se dá i uprostřed zátoky na hloubce 4 metry. Ulcinj je cenově daleko lepší než Budva.
 

 

Bijela - byly zde postavené loděnice, kolem nichž se postupně rozrostlo dnešní městečko. Zdejší loďaři se řemeslu naučili od řemeslníků přicházejících z Korčuly (byla tu známá loďařská škola). Na dávnou tradici výroby lodí navazuje činnost dnešních moderních loděnic, kde se opravují malé jachty i zaoceánské lodě.

Herceg Novi  - nejmladší město Černé Hory, které roku 1382 založil bosenský král Tvrtko, aby zlepšil kontrolu vjezdu do Boky Kotorské. Obyvatelé města se věnovali převážně rybolovu, obchodu se solí a vznikla zde továrna na hedvábí (druhá v Evropě), která přilákala mnoho řemeslníků. Staré město chránily hradby a pevnosti, které se zachovaly dodnes: u moře stojí Mořská pevnost (Forte Mare) a směrem do vnitrozemí stojí Horní Hrad (Gorni grad). Dnes toto staré přístavní městečko připomíná rozkvetlou zahradu. Roste zde více jak 200 druhů rostlin, které sem kdysi přivezli námořníci ze svých cest. V průběhu staletí se do města dostaly rostliny ze všech kontinentů a vytvářejí ojedinělou atmosféru. Rostou zde zejména eukalypty, borovice, cypřiše, kokosové palmy, agáve, magnólie, datlovníky, mimózy atp. Město je velmi rozmanité a skrývá mnoho historických památek. Mezi nejhezčí patří turecká hodinová věž Salaat Kula z 15. stol., studna Karandža, španělská pevnost Spanjola, pevnost Kahli Kula (Krvavá věž) z období nadvlády Turků (sloužila jako vězení, v současné době slouží jako divadlo), františkánský klášter s nemocnicí. V centru starého města se nachází pěkné náměstí s kavárnami a kostelem sv. Archanděla Michaela. Za návštěvu stojí i nedaleká pevnost na ostrově Mamula (pevnost byla považovaná za nedobytnou, chránila vstup do Boky Kotorské a později sloužila jako koncentrační tábor) a pevnost Arza, které kdysi střežily vjezd do Boky Kotorské. Ve městě je Námořní muzeum (Pomorski muzej) s expozicemi modelů starých lodí a různých námořnických potřeb. Městská riviéra je dlouhá 25 km, je zde mnoho hezkých pláží roztroušených mezi vesničkami a olivovými háji. Nad městem se zdvíhá pohoří Orjen (nejvyšší vrch má 1 895 metrů).

Přístav Herceg Novi - v létě poměrně rušný přístav (hudba z okolitých barů a restaurací, trajekty), většinou bývá obsazený, je zde několik muringových stání, též připojení na vodu a elektriku za poplatek. Je zde i čerpací stanice. Na nábřeží je bankomat, několik dobře zásobených supermarketů, farmářské trhy s čerstvou zeleninou, ovocem a rybami a mnoho kaváren a restaurací. Ve městě je doktor a lékárna. Přístav je dobře chráněn proti větrům z N, NE a E. Přístav není chráněný před větrem ze směru S (zvedá vlnění) a W (nebezpečný vítr). Je zde možné také kotvit na západní straně přístavu na hloubce 4–6 metrů. Nesmí se kotvit u východní části vlnolamu.

Bar - průmyslové a přístavní město. Krajina kolem Baru má dlouholetou tradici v pěstování oliv. V okolí města se se rozprostírají rozlehlé olivové háje. U vesnice Mirovica stojí údajně nejstarší olivovník na světě, starý 2 000 let. Podle tradice žádný z obyvatel Baru nesměl uzavřít sňatek, dokud nezasadil aspoň 10 olivovníků. Ve městě končí jediná černohorská železnice vedoucí z Podgorice a Bělehradu. Železnice je unikátní technické dílo, neboť její součástí je několik set tunelů a mostů překonávajících náročné přírodní překážky. Jsou zde dvě pláže: pláž Topolica (leží nedaleko přístavu) a Červená pláž (leží severně od města). Její jméno je odvozeno podle neobvyklé barvy písku a váže se k ní pověst o mořské víle Nereidě. Hezký je také výlet k jezeru Skadar (taxíkem nebo vlakem, lístek je levný). Stari Bar (město duchů) je historickým předchůdcem Baru a určitě stojí za návštěvu! Najdete zde několik hezkých historických památek. Ve městě Bar jsou dvě mariny – A.D. marina a OMC marina. Leží ve vnitrozemí, několik kilometrů od moře. Město bylo postavené na úpatí pohoří Rumija, které se zvedá do výšky téměř 1 600 metrů nad mořem. Ze tří stran chrání město útesy a na západní straně hradby. V roce 1878 Turci vyhodili do povětří sklady střelného prachu a toto nádherné město zničili. Zkázu dokonalo zemětřesení v roce 1979. Díky tomu dostalo město přezdívku město duchů. Dnes je k vidění několik zrekonstruovaných budov (arcibiskupský palác, věž s hodinami, část opevnění, akvadukt a dva kostely).
A.D. Marina Bar - velká marina a celoroční celní přístav (celní molo v industriální přístavu OMC). Kapitanát (Lučka Kapetania) je za parkem proti vchodu na celní molo, vedle zahradní restaurace). Je zde 370 stání na vodě, připojení na vodu a elektriku. V blízkosti přístavu je kvalitní technický servis, obchod s jachtařským vybavením, několik supermarketů, farmářské trhy s ovocem a zeleninou, mnoho barů, kaváren a restaurací. Banka, pošta, nemocnice, lékárna.
OMC Marina - průmyslový přístav s celním molem. Je zde 300 stání na břehu a málo místa na vodě. Doporučujeme stát spíše v A.D. Marině. Pozor! Kapitanát v Baru nemůže vybírat poplatek za známku (vignettu). Musíte si ji zakoupit na poště nebo v bance, ty jsou ale od sobotního poledne do pondělního rána zavřené.

Zelenika  - celoroční celní přístav, kvůli celním formalitám je nutné vyvázat se u nábřeží, na kterém visí velké černé fendry. Abychom zamezili zašpinění trupu, je lepší se vyvázat přídí nebo zádí, ne bokem. U mola se dá kotvit i přes noc (špička na kotvu cca 10 metrů, na záď dvě lana). Při jugu je lepší vyřídit celní formality v Kotoru.

Luštica - tento hornatý poloostrov odděluje Boku Kotorskú od volného moře. Velmi oblíbená je hlavně jižní část poloostrova. Jsou zde krásné zátoky a pláže. Nachází se tady i krásná modrá jeskyně (Plava Špilja). Za slunečného počasí vytváří lom světla zajímavé světelné efekty. Koupat a slunit se můžete také na pláži Žanjica, nebo na pláži Pržna a pláži Rosa (pěkná skalnatá pláž).


Doprava - letecky
Dvě mezinárodní letiště se nacházejí v Podgorici a v Tivatu. Letět se dá i do nedalekého Dubrovníku. Do Podgorice létá přímo Montenegro Airlines z Vídně, Budapešti a Frankfurtu nad Mohanem. Od července do října se lze dopravit do Podgorici každou středu a sobotu z Prahy, do Dubrovníku pak v období květen - říjen denně (SmartWings). Z Dubrovníku lze pokračovat autobusem nebo charterovou lodí.

Autem je do Černé Hory nejlepší cestovat přes Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko. Pokud pojedete přes Vídeň, vyhnete se placeným tunelům v Rakousku, dále pokračujete na Gratz (hraniční přechod Spefelf - Šentinj) a do slovinského Mariboru. Z Mariboru pokračujete k chorvatské hranici, kde začíná dálnice do Záhřebu, pokračujete po dálnici směrem na Split. U Šestanovice můžete sjet z dálnice a pokračovat po známé pobřežní magistrále vedoucí do Dubrovníku až na hraniční přechod s Černou Horou Debeli Brijeg - Karasovici. Pokud neplatíte kartou, vybavte se na cestu drobnými eury.

Celní odbavení 
Po příjezdu do Černé Hory se na všechny návštěvníky vztahuje přihlašovací povinnost, tzn. do 24 hodin se přihlásit na příslušném oddělení policie. Pokud přijíždíte lodí, tak jste povinni doplout do nejbližšího celního přístavu, přihlásit plavidlo na přístavní správě, požádat o povolení a zaplatit poplatek za známku nebo-li povolení k plavbě (vignettu). Vinětu je potřeba nalepit na viditelné místo (např. stěžeň nebo okno). Cena za vinětu se určuje podle délky plavidla a délky pobytu (týden až rok). Poplatek za loď dlouhou 7–12 metrů činí 40 EUR/7 dní nebo 95 EUR/měsíc. Za loď 12–17 metrů zaplatíte 120 EUR/7 dní nebo 220 EUR/měsíc. Podrobný ceník naleznete zde.

K přihlášení plavidla potřebujete cestovní pas, lodní dokumenty, kapitánský průkaz, pojištění lodi, seznam členů posádky (crew list) a potvrzení, že vlastníte loď (pokud jste majitel), oprávnění k jejímu užívaní (notářsky ověřená plná moc k užívání lodi) nebo smlouvu s charterovou společností (charter agreement). Odbavení zabere zhruba 20 - 30 minut. Pokud plujete z Chorvatska, je první celní přístav Zelenika, zpravidla se ale toleruje, když plujete až do Kotoru, kde proběhne celní odbavení. Kdo chce mít úplnou jistotu, může požádat o povolení celní přístav Zelenika na tel. +38 23 16 78 27 60. Velké celní přístavy jsou ve městech Zelenika, Kotor, Bar a Budva. Pozor! Kapitanát v Baru nemůže vybírat poplatek za známku (vignettu). Musíte si ji zakoupit na poště nebo v bance, ty jsou ale od sobotního poledne do pondělního rána zavřené. Jinak vám vinětu vydá příslušný kapitanát (harbour office). Postup...nejdříve jdete na kapitanát (harbour office), kde vám potvrdí crew list a vydají vinětu (potřebné dokumenty: papíry od lodi, kapitánský průkaz, crew list a doklad o pojištění lodi). S potvrzenými dokumenty z kapitanátu, vinětou a pasy se vydáte k přístavní policii (port police) a na celnici (custom office).


Charterové společnosti - mezi kvalitní charterové společnosti v Černé Hoře řadíme charterovou společnost DM yachting a Simple Sail. Nesmíme opomenou ani společnost Yacht Voyage a společnost Yachtingadria. Charterové společnosti nabízí pronájem plachetnic, katamaránů i motorových lodí včetně servisu a doplňujících služeb.

Lukabar
Info phone : +382 30 300 600
Web site : www.lukabar.me

Kotor harbour
Info phone : +382 32 325 573
Web site : www.portofkotor.co.me

Porto Montenegro, Tivat
Info phone : +382 32 674 660
Web site : www.portomontenegro.com

MC Marina Budva
Web site: www.marinabudva.com

Marina Prcanj
Web site: www.marinaprcanj.com

Zelenika harbour, Lustica, Meljine marina and Risan (Boka Kotorska).
 


Velvyslanectví České republiky v Podgorici - adresa Partizanski put 6a, Tološi, 81 000 Podgorica, Černá Hora

Telefon +382 20 281 103, 105, Fax: +382 20 281 101, e-mail: podgorica@embassy.mzv.cz ,  web:   www.mzv.cz/podgorica

Konzulární hodiny pro veřejnost: úterý a čtvrtek 9.00 -13.00

Upozornění pro české občany, kteří se v Černé Hoře dostali do stavu nouze! 
Velvyslanectví České republiky v Podgoricí udržuje stálou 24hodinovou službu pro případ, že se čeští občané dostanou do stavu nouze (např. při okradení, ztrátě dokumentů, dopravní nehody apod.).
Využívejte této služby skutečně jen v případě nouze. V případě jakýchkoli běžných dotazů v pracovních hodinách kontaktujte stacionární telefonní čísla uvedené výše. 
NOUZOVÉ TELEFONNÍ ČÍSLO: +382 69 338 800 (při volání v Černé Hoře : 069 338 800).